توسعه کتابخانه‌های مساجد زمینه‌ساز جذب نسل جوان به مطالعه و حضور در مسجد است
توسعه کتابخانه‌هاي مساجد زمينه‌ساز جذب نسل جوان به مطالعه و حضور در مسجد است
یک کتابدار مسجدی در گفت‌وگو با ستاد فهما؛

توسعه کتابخانه‌های مساجد زمینه‌ساز جذب نسل جوان به مطالعه و حضور در مسجد است

مليکه شعباني گفت: از آنجايي که کتابخانه کانون فهماي جامع در مسجد قرار دارد بنابراين مي‌تواند موجب جذب کودکان، نوجوانان و جوانان و نيز رونق بخشي از فعاليت‌هاي مسجد محور کانون شود.
شناسه خبر : 32302 تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۴۳

مليکه شعباني در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) جنوب کرمان، با اشاره به اينکه کتابخانه مسجد جامع شهرستان جيرفت قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تاسيس شده است، گفت: پس از راه اندازي کانون فهماي جامع در اين مسجد، کتابخانه به کانون واگذار شد.

کتابدار کانون فهماي جامع جيرفت آغاز فعاليت خود در کتابخانه مسجد جامع را آذر سال ۱۳۸۲ عنوان کرد و افزود: در ابتدا کتابخانه تجهيزات کاملي نداشت که پس از مدتي از سوي ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد قفسه، ميز و صندلي مطالعه و کتاب به اين کتاب خانه اختصاص يافت.

وي سيستم کتابداري در اين کتابخانه را بسته برشمرد و بيان کرد: کتابخانه کانون فهماي جامع قريب ۴ هزار جلد کتاب دارد که براساس رده بندي دهدهي ديويي، فهرست نويسي و کدگذاري شده و به طور منظم در قفسه ها چيده شده اند.

شعباني ادامه داد: کتاب هاي موجود در اين کتابخانه در زمينه هاي دين و مذهب، فلسفه و روانشناسي، علوم خالص، علوم عملي، علوم اجتماعي، تاريخ و جغرافيا، کودکان و کتب درسي است.

کتابدار کانون فهماي جامع جيرفت اظهار کرد: البته بخشي از کتاب هاي موجود در کتابخانه از سوي خانواده مرحوم قباد ابوسعيدي اهدا شده است.

وي عنوان کرد: نظم موجود در رده بندي کتاب ها موجب شده تا در کوتاه ترين زمان ممکن، پاسخگوي نياز مراجعين باشيم.  شعباني با بيان اين مطلب که کتابخانه کانون فهما داراي مخزن کتاب است، ابراز کرد: اين کتابخانه متشکل از يک سالن مطالعه با ۵ ميز و ۳۲ صندلي است که با وجود اين تجهيزات کتابخانه اي، محيطي آرام در جوار مسجد براي مطالعه دوستداران کتاب فراهم شده است.

کتابدار کانون فهماي جامع جيرفت ابراز کرد: کتابخانه از شنبه تا چهارشنبه باز است و تنها در شيفت صبح آماده ارائه خدمت به مراجعين است.

وي مسابقات کتابخواني، پويش نذر کتاب و مسابقات قصه نويسي را از فعاليت هاي کتابخانه در راستاي ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني برشمرد.

شعباني تاکيد کرد: از آنجايي که کتابخانه کانون فهماي جامع در مسجد قرار دارد بنابراين مي تواند موجب جذب کودکان، نوجوانان و جوانان و نيز رونق بخشي فعاليت هاي مسجد محور کانون شود.

کتابدار کانون فهماي جامع جيرفت در خاتمه کمبود قفسه کتاب و وسايل سرمايشي و گرمايشي را برخي از مشکلات اين کتابخانه عنوان کرد.